dimecres, 16 de març de 2011

Instants memorables (8): "El arrendajo y la oropéndola"

Tinc la gran sort de treballar en una feina que m'agrada amb la qual puc donar a conèixer moltes de les històries que recullo. Algunes de les històries d'en Tonet i d'en Xico les he explicades a l'escola a on treballo. És el cas de la rondalla del gaig i de l'oriol. Una rondalla que té una clara funció mimologística clara. És a dir, que el seu pretext és jugar amb els fet d'imitar el crit d'alguns ocells, del gaig i de l'oriol. Vaig explicar la rondalla a nens de P-3, que em van representar un gaig i un oriol. Llavors, a l'assignatura de castellà que faig als nens de primer curs, els vaig explicar aquest conte amb aquests dibuixos i tots plegats vam descobrir els nom del gaig i de l'oriol en castellà: "Arrendajo y oropéndola". Vam buscar per internet diverses imatges d'aquests ocells i els nens i nenes la van representar en castellà i en català.
Lluny dels exercicis pautats que molts docents trobem en els llibres de text, les històries orals, recollides vora la font de can Gifre, poden servir també per a aconseguir aprenentatges significatius a més d'ensenyar als més petits que les persones grans ens guarden un patrimoni ben enriquidor.



"-Goita abaix, goita abaix...
A baix l'arbre hi havia un caçador que els vigilava. Llavors, el caçador li carda un tiro i deixa estès l'oriol. I el gaig marxa de l'arbre tot dient:
-Carai, carai, carai...".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada