dimecres, 13 de juny de 2012

Tirona

Sembla ser que la barca de l'Estany, l'Anna, serà batejada amb el nom de Tirona. Es tracta d'un nom que es refereix a la popular barca amb cap d'oca, una barca que fou tremendament popular al segle XIX i començament del segle XX. Em costa imaginar-me la barca de dos pisos amb aquest nom. Sembla ser que a Banyoles hem perdut la carta de navegar, perquè aquest nom, a més de referenciar una barca emblemàtica, remet també a una diada tràgica, a un funest dia per a tots els banyolins. Un dia en què vint persones van perdre la vida al nostre Estany. Un dia per no oblidar, perquè els països civilitzats, els pobles civilitzats han de saber assumir les seves responsabilitats: per les coses bones i per les dolentes. El nostre llac és un bé comunal i els nostres representants i els seus assessors han de saber el que veritablement fan i proposen. Retirar la placa amb els noms i cognoms de les persones ofegades, per exemple,  no va ser una decisió encertada en el seu moment que ja va molestar i aixecar les protestes del cònsol francès.
No comparteixo de cap de les maneres que el nom d'aquesta barca porti el nom de Tirona i la meva humil veu es suma a la mateixa indignació expressada per en Jordi Xena a Ràdio Banyoles en el seu programa "El Baixant de Plaça". No costa res agafar el diccionari,  l'Alcover Moll per exemple, i llegir que tirona és una oca a l'Empordà, a Arenys d'Empordà i al Conflent. Sí, sí, també al Conflent, amics meus. Hauríem de ser sensibles i obrar amb sentit de responsabilitat. Sembla ser que el nom de Tirona ha estat escollit pels escolars de Banyoles d'un llistat atorgat per una comissió "d'experts". ¿Em pregunto de què redimonis són "experts" aquests representants escollits per l'Ajuntament? Mira que hi ha noms bonics i variats per confegir una bona llista per tal de batejar a una barca... Quina manera de complicar-se la vida.
Estimo l'Estany, els meus avantpassats van portar-hi les relíquies de Sant Martirià per demanar la beneurança de la pluja i cada estiu m'hi banyo i m'hi sento més a gust que si em banyés al mar. El meu oncle cada any va a pescar al Vilar per la Festa de la Mare de Déu d'Agost. I com a banyolí que em sento i com a ciutadà d'aquesta ciutat que guarda aquest preciós tresor, vull expressar la meva més ferma protesta per la decisió de batejar amb el nom de "Tirona" la nova barca de l'Estany.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada