divendres, 28 de desembre de 2012

La superstició arrelada

He llegit l'article d'Eva Vàzquez del Suplement setmanal de Cultura del diari El Punt-Avui titulat "El diable de la ignorància". L'articulista fa referència al llibret divulgat darrerament per Jordi Curbet i Pep Vila en un quadern de l'Institut d'Estudis del Baix Empordà titulat: El diari de Pere Jaume, director espiritual i exorcitzador d'una noieta de Palafrugell (1820-1824). L'article comença:

"El 25 d'octubre de 1820, el capellà Pere Jaume va certificar que una nena de Palafrugell a punt de fer els quinze anys acabava de ser envestida per un siti o circol diabòlic immediatament després de confessar-la. Les proves eren innúmeres, i van continuar sent-ho els quatre següents, fins que la pacient va morir en un estat físic i mental deplorable..."

Si hom llegeix l'article li entren ganes de conèixer de primera mà el diari del capellà de Palafrugell i conèixer els exorcismes que es van practicar a la pobre dissortada. Alguns d'ells, com banyar-la amb calç, no feren res més que agreujar la malaltia de la pobra noia. Aquests cas decimonònic m'ha fet recordar els exorcismes als qual participà el Poeta de Catalunya i també el cas que va tenir lloc a les primeries del segle XX a Banyoles. Diversos veïns i veïnes van acusar a una pobra dona  d'haver-los perjudicat fent servir arts de bruixeria. Va ser necessària la intervenció del jutge municipal per apaivagar els ànims  acusatoris dels veïns. 

 Ironies del destí, el mateix suplement abans citat porta el cas de la pel·lícula del director rumanès Christian Mungiu: "Mas allá de las Colinas" basada en un fets reals que van tenir lloc a l'estiu del 2005: Al monestir ortodox de Tanacu, a Moldàvia, va aparèixer morta una monja de vint-i-tres anys lligada a una creu. Després dels fets, un grup de cinc monges i el patriarca de la congregació varen ser acusats de practicar un ritual exorcista. Sembla mentida que al segle XXI la superstició sobrevisqui encara com una mala herba.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada